Syndrom vyhoření jako plíživá hrozba moderní doby (2. část) | Články | Edenred

Czech Republic

Syndrom vyhoření jako plíživá hrozba moderní doby (2. část)

8. 1. 2020

V minulém článku jsme si vysvětlili, co je to syndrom vyhoření a co ho způsobuje. Tentokrát se podíváme na to, jak se syndromu vyhoření úplně vyhnout a jak pracovat s tím, když už se do stádia vyhoření dostanete.

Jak syndromu vyhoření předejít

Z minulého článku je vám už jasné, že nejlepší je syndrom vyhoření vůbec „nepotkat“. V čem ale prevence vyhoření spočívá? Mrkněte na 5 nejdůležitějších možností prevence:

  1. Kvalitní pracovní prostředí – I jako zaměstnanec máte možnost svoje pracovní prostředí zlepšit. A to od organizace samotné kanceláře až po využívání pracovních benefitů, které zaměstnancům pomáhají lépe relaxovat.

Tip! Nemáte pracovní benefity? Odkažte své zaměstnavatele na stránky Edenred.

  1. Naučte se říkat ne! – Jste zaměstnanec! Nejste soumar, lama ani velbloud. Nikdo nezvládne dlouhodobé přetížení ani při kvalitní finanční kompenzaci. Pokud toho máte dost, řekněte to. Plánujte si svoje aktivity reálně tak, aby se daly zvládnout i bez smrtelného nasazení.

Tip! Žijeme v době internetové, tak proč toho nevyužít? Plánujte si své aktivity do online kalendáře.

  1. Najděte si práci, která vám bude sedět – Není nic špatného na práci bez prudkého kariérního růstu, pokud vás ale současná práce naplňuje. Stejně jako není nutné být nejzábavnějším členem kolektivu, který navíc bude s KAŽDÝM zadobře.

Tip! Zjistěte, jaký typ zaměstnance jste.

  1. Život není jen o práci – Práce s vámi nepůjde na dobrou večeři, nebude se smát vašim vtipům, ani se o vás nebude starat, když budete třeba nemocní. Vaši blízcí ano. Snažte se užívat si život a nechat práci prací. Vyhnete se tak přílišnému zatěžování organismu.

Tip! Přečtěte si našich 5 tipů jak balancovat profesní a osobní život.

  1. Žijte zdravě – Vaše tělo je v podstatě velmi výkonný a komplikovaný stroj. A stejně jako pečujete o duševní zdraví, měli byste pečovat i o svoje tělo. Zdravý životní styl je ověřeným zdrojem energie nejen pro vaši práci, ale i pro váš spokojený život.

Hlavní projevy vyhoření aneb kdy už je na prevenci pozdě

Vyhoření se projevuje na vašem psychickém i fyzickém stavu a citelně zasahuje i do vašich mezilidských vztahů. Seznamte se s nejčastějšími příznaky:

- Psychické: Ztráta pracovního nasazení, lhostejnost k práci i k případným chybám, celkové negativní vnímání sebe sama i svého okolí, neschopnost soustředění, pocit nedostatečného uznání ze strany zaměstnavatele i kolegů a tak dále.

- Fyzické: Nechutenství, nespavost, náchylnost k nemocím, problémy s dýcháním, špatné zažívání, pocit vyčerpanosti nebo svalové napětí.

- Sociální: Neschopnost angažovat se, omezení kontaktů s klienty i kolegy, konflikty v soukromém životě, dlouhodobý problém s pracovním výkonem.

Jak z toho ven

Pokud člověk dospěje do fáze vyhoření se vším všudy, je možné to zase napravit. Sami to ale asi nezvládnete. Co tedy s tím?

  1. Neduste to v sobě – To nejhorší, co můžete udělat, je nepřiznat si, že máte problém. Jedná se o velice častý stav a to, že prožíváte vyhoření nemusí být jen vaše chyba.
  2. Vyhledejte pomoc profesionála – V nejhorším nemůžete spoléhat jen na pomoc okolí. Zkuste proto vyhledat pomoc psychologa. Už jen proto, že dostanete nezaujatý názor zvenčí.
  3. Řešte to se svým zaměstnavatelem – Pokud jste to doposud neudělali, je nejvyšší čas. Váš nadřízený vůbec nemusí vědět, jak se cítíte. Nebojte se mu říct, že vás vaše práce ničí. Nadřízený vás může vyslechnout a následně nabídnout alternativy řešení celé situace.
  4. Pokud to je potřeba, změňte práci – Samozřejmě ne každý zaměstnavatel se snaží svým zaměstnancům vyjít vstříc, nebo zkrátka nemá prostředky k řešení situace. V tu chvíli je čas jít o dům dál.
  5. Zamyslete se nad tím, co od svojí práce očekáváte – Zkuste se zamyslet nad tím, co by vás bavilo. Není špatně mít sny, ale mohli byste se dostat do stejného cyklu vyhoření i z nového vysněného místa. Pokud máte tu možnost, dejte si s výběrem skutečně na čas.

Tip! Najděte si nejbližší fitko nebo wellness, kde můžete platit s Edenred poukázkami a dopřejte si zasloužený relax.

Další články

Jak si naplánovat vyvážený jídelníček

Zdravý a vyvážený jídelníček se neobejde bez pořádného plánování. Nutně to ale nemusí znamenat hodiny strávené vařením, nakupováním a organizováním. Přečtěte si, jak vyzrát na zdravé stravování, ať jste kdekoliv.

Číst více24. 7. 2018

Oběd je za 115 korun. Platíme o 13 korun více než před dvěma lety

Češi letos na začátku roku na obědech oproti minulým letům nijak nešetřili.

Číst více24. 7. 2018

zaměstnavatel | zaměstnanec

Kam Češi nejčastěji jezdí na dovolenou?

Léto patří dovoleným. I na tu svoji můžete získat příspěvek v podobě zaměstnaneckých benefitů. Nevíte kam vyrazit? Přečtěte si o nejoblíbenějších destinacích Čechů a zjistěte, u kterých cestovních kanceláří můžete využít své benefity Edenred.

Číst více16. 7. 2018