Mindfulness jako nový trend v boji proti stresu | Články | Edenred

Czech Republic

Mindfulness jako nový trend v boji proti stresu

12. 12. 2019

Mindfulness neboli všímavost se stává v poslední době často skloňovaným termínem zejména ve spojení se zvládáním stresových situací. Co to vlastně mindfulness je, jak pomáhá a jak tohoto stavu docílit?

Co přesně mindfulness je a s čím pomáhá?

V češtině má tenhle termín hned několik významů – třeba všímavost, uvědomění, vědomé pozorování nebo pozornost. Mindfulness vychází z buddhistických učení a jeho hlavním principem je schopnost uvědomovat si události v přítomném okamžiku. Díky tomu budete lépe zvládat stresové situace, regulovat silné negativní emoce, posílíte také svoji kreativitu a soustředěnost. Mindfulness vám dokonce pomůže i se zkvalitněním mezilidských vztahů.

Tip! Spojte mindfulness s tradičními metodami boje se stresem. Období Vánočního stresu je pro takový trénink ideální.

Jak mindfulness vlastně funguje?

Mindfulness v praxi znamená stav, kdy si dokážete uvědomovat nejen to, co se děje kolem vás, ale i ve vás. V jedné chvíli tak zpracováváte smyslové vjemy, nápady a myšlenkové pochody, pocity, vnímání vlastního těla a jeho potřeb. Jinými slovy vám tato technika umožní žít právě teď a tady, přijímat věci takové, jaké jsou a bez očekávání nebo hodnocení.

Hlavní myšlenkou je uvědomění si všech souvislostí, které máte na dosah a využít je ve svůj prospěch. Váš přístup k nim by měl být vždy trpělivý a přátelský, nikdy laxní.

Toto „vnitřní nastavení“ pak aplikujete při každém střetu s přítomnými prožitky. Ty dobré si užíváte, ale nelpíte na nich. Těm zlým se nevyhýbáte ani je nepotlačujete, dopřejete jim adekvátní prostor, aby proběhly.

3 cvičení, jak trénovat mindfulness

Svou vnímavost snadno posílíte jednoduchými cvičeními. Existují i placené kurzy, kterých můžete využít, pokud si nebudete vědět rady. Mrkněte na tři snadná cvičení:

  1. Vnímejte to, co právě děláte

A to na úrovni zajetých stereotypních činností jako je třeba čištění zubů, mytí nádobí nebo uklízení. Místo toho, aby se vám myšlenky toulaly bůhví kde, soustřeďte se na své pohyby, pocity a vjemy při dané činnosti.

  1. Vydejte se na procházku

V přírodě i v městských ulicích najdete celou řadu podnětů, na kterých můžete svou pozornost trénovat. Od zvuků a barev, po zvířata a lidi. Nezapomeňte, že nejde o to nasbírat co nejvíc podnětů. Všímejte si, co s vámi dělají a jaké pocity ve vás vyvolávají. Důležité je i vnímání vlastního těla a pohybu.

  1. Zkuste si meditaci

Meditace není stav prázdné mysli. Jedná se o efektivní práci s myšlenkami a soustředěním. Pro začátek stačí, když se zkusíte plně soustředit na vlastní dýchání. Od proudění vzduchu do vašich plic až po to, jak na nový kyslík reaguje vaše tělo, svaly i mysl. Zkuste se takto soustředit několik minut a vyhněte se odbíhání myšlenkami.

Tip! Základní meditaci můžete spojit třeba se saunou nebo jinou wellness procedurou, která bude zaměřená na vaše smysly.

Další články

Ukončení platformy Edenred Junior

Platforma Edenred Junior (původně Ticket Junior), která umožňovala platby za předškolní vzdělávání a volnočasové aktivity dětí, byla k 30. 9. 2021 ukončena.

Číst více1. 10. 2021

Tipy na letní výlety s Benzina Tankartou od Edenred

Nevíte, kam vyrazit? Využijte našich 20 červencových tipů na zajímavá místa a akce.

Číst více2. 7. 2021

Objevujte Česko s Benzina Tankartou od Edenred

Letní soutěž o 2 000 Kč na další cesty!

Číst více2. 7. 2021