Czech Republic

Roční kalendář pro zdraví podle tradiční čínské medicíny

23. 10. 2018

Leden – močový měchýř Hlavní téma: Doplnění dostatek přirozených tekutin. Čemu se vyhnout: umělá sladidla, sladkosti, jednoduché cukry, mléčné výrobky Co jíst: sytou stravu bohatou na tuky, slanější potraviny, luštěniny, pohanku, oves, kroupy, divokou rýži, pečená jablka, kořenová a kvašená zelenina, česnek, cibule, polévky

Únor – ledviny Hlavní téma: Odpočinek. Prohřívání organismu. Čemu se vyhnout: nadměrnému množství soli a cukru, pití kávy a alkoholu Co jíst: luštěniny, polévky, maso (divoké, krůtí, skopové, jehněčí), ryby (tuňák, platýs, treska, úhoř), kompoty, vařené obiloviny (pohanka, oves, jáhly), zahřátá nebo kvašená zelenina, cibule, česnek, zázvor, fenykl, celer, růžičková kapusta, pórek, červená řepa, petržel, kurkuma, kari, chilli, ořechy, semínka

Březen – žlučník Hlavní téma: Odlehčení trávení. Čemu se vyhnout: tučná a smažená jídla, živočišné produkty Co jíst: nakládaná kvašená zelenina, kyselé zelí, saláty, ředkvičky, ředkev, čekanka, kopřiva, polníček, červená řepa, bulgur, kuskus, pšenice, špalda, rýže, žito, klíčky, bílé a červené fazole, hlíva ústřičná

Duben – játra Hlavní téma: Energie, probouzení do maximální síly. Čemu se vyhnout: tučná a smažená jídla, mléčné výrobky, sladkosti Co jíst: zdravé tuky (olivový, kokosový, rýžový olej), ořechy, semínka, avokádo, játra, kuřecí, kachna, klíčky, citróny, jablka, hrušky, jahody, bulgur, kuskus, pšenice, špalda, rýže

Květen– srdce Hlavní téma: Rozkvetlá příroda plná života. Čemu se vyhnout: nadměrnému množství soli Co jíst: větší množství zeleniny, čekanka, kopřiva, polníček, červená řepa, červená paprika, růžičková kapusta, rukola, saláty, zralá rajčata, ředkvičky, artyčoky, grep, kdoule, maliny, ostružiny, borůvky, angrešt, čerstvý hrášek, červené fazole, amarant, žito, skopové, jehněčí

Červen – tenké střevo Hlavní téma: Nezatěžovat tenké střevo mezi 13. a 15. hodinou Čemu se vyhnout: umělé potraviny, cukr, živočišné tuky, kupované pečivo, káva, alkohol Co jíst: zeleninové a ovocné šťávy, bylinkové čaje, šťáva z mladého ječmene nebo chlorely, potraviny bohaté na vlákninu, čistá voda, zelený čaj, špenát, ředkvičky, zelené saláty, čekanka, chřest, okurky, rajčata, jahody, třešně, maliny

Červenec – krevní oběh Hlavní téma: Pobyt v přírodě. Lenošení. Odlehčení jídelníčku. Čemu se vyhnout: tučné pokrmy, sůl, cukr, alkohol Co jíst: zelenina ve velkém množství, listová zelenina, rajčata, červená řepa, okurky, špenát, brokolici, květák, ledový a hlávkový salát, čínské zelí, hrášek, fazolové lusky, artyčoky, sezónní nebo lokální ovoce

Srpen – termoregulace těla Hlavní téma: Období sklizně. Čemu se vyhnout: maso Co jíst: zakysané mléčné výrobky (kefír, jogurt), jáhly, ječmen, žito, rýže, kukuřice, sója, ryby, mořské plody

Září – slezina, slinivka Hlavní téma: Příchod chladnějších dní. Čemu se vyhnout: bílý cukr, bílá mouka, zmrzlina, čokoláda, živočišné tuky, smažená jídla, alkohol Co jíst: přirozeně sladké potraviny, jáhly, sladká rýže, žlutá zelenina, dýně, brambory, kukuřice, cibule

Říjen – žaludek Hlavní téma: Příprava na zimu. Čemu se vyhnout: studené saláty Co jíst: hrách, cizrna, saturejka, kmín, majoránka, obilné kaše (kukuřičné, jahelné, ovesné, pohankové, rýžové), teplé polévky, dýně, kedlubny, mrkev, sladká zelenina

Listopad – plíce Hlavní téma: První ranní mrazíky. Čemu se vyhnout: mléčné výrobky, bílá mouka Co jíst: zeleninové a ovocné šťávy, rýže, oves, hnědá čočka, bílé fazole, tofu, bílá ředkev, bílé zelí, kedlubna, pórek, mrkev, kvašená zelenina, cibule, křen, česnek, hrušky, hrozny, jablka, sušené švestky, sušené meruňky, datle

Prosinec – tlusté střevo Hlavní téma: Předvánoční atmosféra. Čemu se vyhnout: kombinování velkého množství surovin v jednom jídle Co jíst: dostatek vlákniny, zeleniny, ovoce, vody, rýže, rýžové otruby, oves, pohanka, černá čočka, česnek, cibule, pórek, zázvor, kysané zelí, růžičková kapusta, jablka, hrušky, kaki, kokosový ořech, fíky, ryby, tučné maso, vlašské ořechy, jedlé kaštany, med, sušené lesní houby

Další články

Jak si naplánovat vyvážený jídelníček

Zdravý a vyvážený jídelníček se neobejde bez pořádného plánování. Nutně to ale nemusí znamenat hodiny strávené vařením, nakupováním a organizováním. Přečtěte si, jak vyzrát na zdravé stravování, ať jste kdekoliv.

Číst více24. 7. 2018

Oběd je za 115 korun. Platíme o 13 korun více než před dvěma lety

Češi letos na začátku roku na obědech oproti minulým letům nijak nešetřili.

Číst více24. 7. 2018

zaměstnavatel | zaměstnanec

Kam Češi nejčastěji jezdí na dovolenou?

Léto patří dovoleným. I na tu svoji můžete získat příspěvek v podobě zaměstnaneckých benefitů. Nevíte kam vyrazit? Přečtěte si o nejoblíbenějších destinacích Čechů a zjistěte, u kterých cestovních kanceláří můžete využít své benefity Edenred.

Číst více16. 7. 2018