Personalisté dnes využívají umělou inteligenci nejčastěji při tvorbě a optimalizaci pracovních inzerátů – činí tak více než 90 % z těch, kteří mají nástroje k dispozici. Možnosti využití AI v HR jsou však mnohem pestřejší. Technologie může například zefektivnit výběr nových uchazečů, interní komunikaci nebo HR marketing – od návrhů pracovních inzerátů až po personalizované příspěvky na LinkedIn. Zrychluje také zpracování informací o kandidátech a pomáhá s plněním rutinních úkolů, které dříve zabíraly celé hodiny. Přínos tedy není jen v úspoře času, ale i v samotné kvalitě – AI může přinést lepší obsah, větší objektivitu a vyšší přesnost, a to napříč celým HR spektrem.
„V současnosti se podle dat z průzkumu AI nástroje používají hlavně tam, kde jsou za nimi vidět rychlé a snadno uchopitelné výsledky – například při tvorbě inzerátů nebo základní automatizaci. V případě komplexnějších úkolů je nástup pomalejší. Pouze necelých 14 % personalistů prostřednictvím AI identifikuje vzdělávací potřeby, 14 % ji využívá k měření spokojenosti a jen 10 % k hodnocení výkonnosti zaměstnanců,“ říká Aneta Martišková, specialistka na firemní kulturu a benefity ze společnosti Edenred. „A právě zde by mohla umělá inteligence znamenat zásadní přínos – pokud se ji naučíme využívat naplno,“ dodává.
Proč některé firmy s AI stále váhají?
Ačkoliv dnes existuje pestrá škála relativně dostupných AI nástrojů, firmy je nevyužívají naplno. Podle průzkumu mezi nejčastější překážky patří nedostatek odborných znalostí (62,1 %), obavy o kyberbezpečnost a ochranu dat (48,3 %) a také nejistota, jak tyto technologie zapojit do každodenní praxe. Častým blokátorem je i jejich propojení s existujícími systémy a nástroji, které firmy již využívají, ať už jde o ATS, intranety nebo docházkové systémy. Ačkoliv více než polovina HRistů má přístup k placeným řešením, většina s technologií pracuje teprve krátce – více než 70 % méně než rok, a jen 41 % firem prošlo školením.
Výsledkem je situace, kdy se někteří zaměstnavatelé technologií na bázi AI spíše obávají, než aby je promyšleně implementovali. „Firmy i personalisté se nejčastěji potýkají s obavami ohledně etiky, regulatorních rizik, transparentnosti a ztráty lidského faktoru v HR rozhodování. Často v nich chybí lidé, kteří by rozuměli jak HR procesům, tak možnostem AI. U některých nástrojů panuje i nejistota ohledně spolehlivosti výstupů,“ říká José Kadlec, expert na AI v HR a zakladatel Recruitment Academy.
Pokud ovšem hlubší strategie chybí, zůstává umělá inteligence okrajovým nástrojem a firmy přicházejí o konkurenční výhodu. Podle Kadlece ale existují způsoby, jak implementaci AI zvládnout efektivně: „Klíčová je kombinace tří věcí: vzdělávání HR týmů, spolupráce s IT/AI specialisty a realistická očekávání. AI v HR neznamená magické tlačítko, ale nástroj, který potřebuje kvalitní data, jasně definované cíle a správně nastavené procesy,“ dodává.
Samotná investice do nástrojů nestačí
Ačkoliv více než 50 % personalistů označuje své znalosti za alespoň mírně pokročilé, jen čtvrtina se považuje za skutečně pokročilé uživatele. Až 43 % organizací navíc dokonce implementaci AI nástrojů vůbec neplánuje – a to navzdory tomu, že více než dvě třetiny HRistů věří, že umělá inteligence některé HR role alespoň částečně nahradí. Až 18 % respondentů očekává, že k tomu dojde už během následujících deseti let.
„Z průzkumu vyplývá, že většina firem má k AI nástrojům přístup, ale chybí jim jasný plán, jak je efektivně využívat. Často také chybí potřebné kompetence – buď v týmech, nebo na úrovni vedení. Nástroje se navíc rychle vyvíjejí a bez pravidelného rozvoje znalostí jejich přínos zůstává omezený,“ říká Aneta Martišková. „Investice do umělé inteligence se firmám vyplatí, pokud budou zahrnovat nejen samotné nástroje, ale také systematické vzdělávání a zajištění kybernetické bezpečnosti.“
Recruitment Academy Awards 2025 představí nejlepší HR projekty i téma AI
Téma umělé inteligence v oboru personalistiky bude letos rezonovat i během galavečera Recruitment Academy Awards 2025, který se uskuteční 15. května v divadle Jatka78 v Praze. V rámci jubilejního 10. ročníku budou oceněny nejlepší projekty z oblasti náboru, employer brandingu a HR marketingu. Řada z nich právě na využití umělé inteligence úspěšně vsadila.
„Během galavečera si na několika praktických ukázkách předvedeme, jak může výstup z AI působit důvěryhodně a profesionálně, a jak snadno jej dnes lze vytvořit. Právě jednoduchost může být pro někoho až znepokojivá – a proto je důležité o AI otevřeně mluvit, ukazovat si konkrétní příklady a učit se s ní zacházet zodpovědně. Cílem je inspirovat, ne zastrašit – a ukázat, že s AI dnes dokáže pracovat opravdu každý.“ říká José Kadlec z Recruitment Academy.
[1] Šetření Recruitment Academy a Edenred s názvem „Velký průzkum HR marketing a AI v HR“ se zúčastnilo 116 respondentů z řad personalistů. Sběr dat proběhl v březnu 2025.