STRAVOVÁNÍ ČECHŮ SE ZÁSADNĚ ZMĚNILO. OBĚDVÁME ČASTĚJI, CHCEME LEHČÍ JÍDLA, ALE TAKÉ SPĚCHÁME | Tiskové zprávy | Edenred

STRAVOVÁNÍ ČECHŮ SE ZÁSADNĚ ZMĚNILO. OBĚDVÁME ČASTĚJI, CHCEME LEHČÍ JÍDLA, ALE TAKÉ SPĚCHÁME | Tiskové zprávy | Edenred

Czech Republic

STRAVOVÁNÍ ČECHŮ SE ZÁSADNĚ ZMĚNILO. OBĚDVÁME ČASTĚJI, CHCEME LEHČÍ JÍDLA, ALE TAKÉ SPĚCHÁME

29. 3. 2019

Stravování Čechů se za posledních deset let výrazně změnilo. Zejména obědváme mnohem častěji, než jsme byli v minulosti zvyklí. Každý pracovní den si oběd dopřeje sedm z deseti Čechů, o plných čtrnáct procent více než v roce 2009. Druhou nejvýznamnější změnou pak je, že se mnohem méně přejídáme a naopak hledáme nutričně vyvážená jídla. Trend zdravějšího stravování je přitom jasně patrný i v dalších evropských zemích. Vyplývá to z velkého mezinárodního průzkumu stravovacích návyků s názvem FOOD, který před deseti lety iniciovala společnost Edenred ve spolupráci s Evropskou unií.

Ještě před deseti lety bylo Čechů, kteří se chtěli hlavně hodně najíst, o poznání více než těch, kteří naopak hleděli na to, aby byl jejich oběd vyvážený. „Dnes je situace naprosto opačná. Velkou porci vyžaduje k obědu čtvrtina Čechů a naopak 44 procent žádá lehčí jídla,“ říká manažerka programu FOOD ze společnosti Edenred Michaela Číhalíková.

Trend zdravějšího stravování deklarují i restaurace. Zatímco před deseti lety silnou poptávku po lehčích jídlech hlásila pouze 3,5 procenta všech restaurací, dnes je to plná čtvrtina. Zájem o zdravější jídlo je ale stále v Česku nejnižší ze všech sledovaných evropských zemí, byť rozdíl již není tak dramatický jako dříve.

Ze srovnávacích průzkumů Edenredu vyplývá další celoevropský trend, a to, že jídlu chceme věnovat kratší čas než dříve. V Česku dává nyní rychlé obsluze přednost 47 procent lidí, o deset procent více než v roce 2009. Podobný směr je patrný i v dalších zemích, nejméně při jídle přitom spěchají Slováci, nejvíce Španělé.

Ve srovnání s dalšími evropskými státy pak je zajímavé, že Čechy nejméně zajímá, kolik za jídlo utratí. To je ale z velké části dané tím, že ze všech sledovaných evropských zemí nejčastěji chodíme do restaurací a vybíráme jídlo ze zvýhodněného poledního menu, které v zahraničí není tak rozšířené.

„Zároveň ale Čechům rychle roste kupní síla a i firmy jim postupně zvyšují příspěvky na obědy. Zde je ale stále prostor ke zlepšení, neboť nejčastější hodnota stravenky je 100 korun, zatímco průměrná útrata za oběd je o dvacet korun vyšší a denní sazba stravného umožňuje zaměstnavateli přispět dokonce až částkou123 Kč. Firmy tak v době nízké nezaměstnanosti mají prostor pro to zaměstnancům na stravném za výhodných podmínek přilepšit,“ říká Číhalíková.

V návštěvách restaurací a závodních jídelen Češi dlouhodobě dominují evropskému žebříčku. Výrazně ale jak v Česku, tak i dalších zemích roste popularita odpočinkových místností, jídlo v nich si dává třetina lidí v Česku, ale třeba skoro šest z deseti Belgičanů.

Celkově pozitivní trendy ve stravování v Česku jsou podpořené i mnohými aktivitami programu FOOD. Ten byl před 10 lety založen společností Edenred a EU s cílem zlepšit stravovací návyky zaměstnanců a v každé zemi hledá Edenred nejvhodnější řešení. V tuzemsku se program zaměřil zejména na spolupráci s restauracemi. Vznikla tak například stejnojmenná síť s logem FOOD. Nyní je v ní cca 1 587 restaurací, které Edenred podporuje v nabídkách vyvážených a zdravých jídel, a to podle kritérií, jež vypracovala společnost STOB. „Síť restaurací FOOD se neustále rozrůstá. Pravidla pro zařazení do sítě jsou jednoduchá: restaurace musí nabízet minimálně jedno jídlo připravené dle principů vyvážené stravy, poloviční porce, salát jako hlavní jídlo nebo nesmažené přílohy k hlavnímu chodu,“ doplňuje Číhalíková. Restaurace v síti FOOD za poslední 4 roky hlásí nárůst svých tržeb o 43 procent.

O program FOOD, který letos slaví 10 let, je stále větší zájem mezi strávníky i mezi restauracemi, a to nejen v České republice, ale i v Evropě. „K programu se postupně připojili například naši rakouští, portugalští nebo rumunští kolegové. Takže díky každoročním průzkumům budou srovnávaná data čím dál tím zajímavější,“ dodala Daniela Pedret, PR manažerka společnosti Edenred.

Dokumenty ke stažení

.pdf

Tisková zpráva

arrow_downwardStáhnout