Vyhoření zaměstnanců je stav fyzického a duševního vyčerpání způsobeného dlouhodobým a nadměrným stresem. Dochází k němu, když se zaměstnanci cítí zahlcení a neschopní plnit neustálé požadavky. Jak stres pokračuje, začnou ztrácet zájem a motivaci, která je vedla k tomu, aby přijali určitou roli. Časem mohou mít pocit, že už nemají co nabídnout.
Tato myšlenka zdůrazňuje důležitost zaměření se nejen na finanční zisk, ale také na blaho zaměstnanců, kteří přispívají k úspěchu podniku. V tomto článku probereme nejúčinnější způsoby, jak pomoci předcházet vyhoření zaměstnanců.
Jaká je cena vyhoření zaměstnanců?
Vyhoření zaměstnanců představuje v rychle se rozvíjejícím pracovním prostředí stále větší problém. Ovlivňuje nejen produktivitu a morálku, ale i celkové zdraví zaměstnanců.
Světová zdravotnická organizace (WHO) uznává syndrom vyhoření jako „profesionální fenomén“, který vede ke snížení produktivity a apatii v práci. Studie Evropské nadace pro zlepšení životních a pracovních podmínek z roku 2020 zjistila, že 43 % pracovníků v celé EU se ve své práci cítí napjatí, přičemž 38 % uvedlo, že se alespoň několikrát za měsíc cítili kvůli práci na dně, což jsou oba potenciální ukazatele syndromu vyhoření.
Podle studie Gallup je u vyhořelých zaměstnanců o 63 % vyšší pravděpodobnost, že si vezmou den pracovní neschopnosti, a 2,6krát vyšší pravděpodobnost, že budou aktivně hledat novou práci. Navíc, i když zůstanou, obvykle mají o 13 % nižší sebevědomí, co se týče jejich výkonu, a je o polovinu méně pravděpodobné, že budou se svým manažerem diskutovat o tom, jak přistupovat k dosažení pracovních cílů.
Prevence vyhoření zaměstnanců
Aktivní přístup k prevenci syndromu vyhoření je nejen prospěšný, ale pro prosperující pracovní kulturu přímo nezbytný.
Zde je několik účinných strategií, které lze implementovat, aby se zabránilo vyhoření zaměstnanců a bylo podpořeno zdravé a produktivní pracovní prostředí:
Závěr
Prevence syndromu vyhoření není jen o snížení pracovní zátěže a stresu, ale o vytvoření prostředí, kde se zaměstnanci cítí podporováni a pochopeni. Zaměřením se na kvalitu času stráveného v práci a upřednostněním wellbeingu zaměstnanců mohou organizace vytvořit udržitelnou pracovní kulturu, která předchází vyhoření a podporuje produktivitu.
Autorka Karolína Purtzová
Všichni moc dobře víme, že bychom se měli hýbat. Pohyb je velmi často prvním krokem na naší cestě za zdravějším životním stylem. Proč tomu tak je? Spánek většina z nás neřeší, v jídle a pití se nechceme příliš „omezovat“, a tak si pořídíme tenisky, kolo nebo permici do fitka. A je to dobře, protože naše tělo bylo stvořeno k pohybu a trpí, když ho nepoužíváme.
Začátek dovolenkové sezóny je tady! Ale nezoufejte, získání kondice není problém ani při dlouhodobém sezení v kanceláři.
Nikdo nemá moc dotazů, každý si hledí své práce, vypadá to, že v týmu nejsou žádné problémy. To ticho ale může značit přesný opak.