2019-04-18
5 RAD, JAK SI UDRŽET KVALITNÍ ZAMĚSTNANCE
Sehnat lidi do týmu je dost problematické. Často ale bývá mnohem náročnější si nové zaměstnance udržet.
- Věnujte čas kvalitnímu zaučení nováčků
Průzkumy ukazují, že dvě třetiny nově přijatých zaměstnanců nikdo nezaškoluje. To je vážná chyba hned z několika důvodů.
Zaškolení pomáhá lidem začlenit se nejen do pracovního tempa, ale i do kolektivu. Pocit začlenění je zásadní pro sebejistotu i výsledný pocit z pracovního prostředí. Školení také podstatně sníží psychickou zátěž – nováček ví, na koho se může obrátit a nebojí se ptát.
I odborník je na začátku nováček. Nezná vaše „in house“ postupy a preference. Neplýtvejte jeho potenciál na tápání v novém prostředí a zdlouhavé samostudium informací, které by od vás mohl obdržet během pár minut.
Investovaný čas a péče se vám obratem vrátí.
2. Školením pověřte ty nejpovolanější
Zkušené firmy, mají pro začlenění nováčků vypracovaný plán. Školení provádí ten, kdo ví o dané pozici nejvíc. Většinou nadřízený, kolega nebo předchůdce. Vždycky je nejdůležitější, aby se informace dostaly k nováčkovi bez zbytečných průtahů a zmatků.
3. Rozdělte školení mezi víc osob
Nezatěžujte celým zaškolením jen jednoho člověka. Nebojte se zaúkolovat specialistu z každé oblasti od účetnictví po čerpání rad od zkušenějších kolegů. A v neposlední řadě dávkujte informace postupně. Zahlcení také neudělá dobrotu.
Každý nováček by měl mít k dispozici svého mentora, za kterým se bude moci kdykoliv vydat pro radu nebo konzultaci a který ho seznámí s chodem společnosti od pracovní doby po popracovní benefity.
4. Sjednoťte školící materiály
Zajetý školící systém a kvalitní podklady zajistí nováčkovi plynulý přechod do vaší firmy a také přispějí k dobrému dojmu z nové pozice.
Každý nováček by měl mít vždy k dispozici dobře dostupný zdroj informací, nejen o jeho práci, ale i o chodu společnosti a běžných procesech jako jsou třeba porady.
5. Chtějte zpětnou vazbu
Během zaučování byste se měli s každým nováčkem několikrát sejít a probrat jeho dojmy z nové práce, prostředí i kolegů. Ptejte se, z čeho je nadšený, co mu naopak vadí nebo v čem si přijde slabší. Podle toho nabídněte další pomoc nebo řešení.
Díky kvalitnímu školícímu procesu budete mít na konci zkušební doby sebevědomé a spokojené zaměstnance, kteří u vás budou chtít zůstat. A kteří si budou moci naplno vychutnat další zaměstnanecké benefity.