Back to the article list

2019-04-18

5 RAD, JAK SI UDRŽET KVALITNÍ ZAMĚSTNANCE

Sehnat lidi do týmu je dost problematické. Často ale bývá mnohem náročnější si nové zaměstnance udržet.

  1. Věnujte čas kvalitnímu zaučení nováčků

Průzkumy ukazují, že dvě třetiny nově přijatých zaměstnanců nikdo nezaškoluje. To je vážná chyba hned z několika důvodů.

Zaškolení pomáhá lidem začlenit se nejen do pracovního tempa, ale i do kolektivu. Pocit začlenění je zásadní pro sebejistotu i výsledný pocit z pracovního prostředí. Školení také podstatně sníží psychickou zátěž – nováček ví, na koho se může obrátit a nebojí se ptát.

I odborník je na začátku nováček. Nezná vaše „in house“ postupy a preference. Neplýtvejte jeho potenciál na tápání v novém prostředí a zdlouhavé samostudium informací, které by od vás mohl obdržet během pár minut.

Investovaný čas a péče se vám obratem vrátí.

2. Školením pověřte ty nejpovolanější

Zkušené firmy, mají pro začlenění nováčků vypracovaný plán. Školení provádí ten, kdo ví o dané pozici nejvíc. Většinou nadřízený, kolega nebo předchůdce. Vždycky je nejdůležitější, aby se informace dostaly k nováčkovi bez zbytečných průtahů a zmatků.

3. Rozdělte školení mezi víc osob

Nezatěžujte celým zaškolením jen jednoho člověka. Nebojte se zaúkolovat specialistu z každé oblasti od účetnictví po čerpání rad od zkušenějších kolegů. A v neposlední řadě dávkujte informace postupně. Zahlcení také neudělá dobrotu.

Každý nováček by měl mít k dispozici svého mentora, za kterým se bude moci kdykoliv vydat pro radu nebo konzultaci a který ho seznámí s chodem společnosti od pracovní doby po popracovní benefity.

4. Sjednoťte školící materiály

Zajetý školící systém a kvalitní podklady zajistí nováčkovi plynulý přechod do vaší firmy a také přispějí k dobrému dojmu z nové pozice.

Každý nováček by měl mít vždy k dispozici dobře dostupný zdroj informací, nejen o jeho práci, ale i o chodu společnosti a běžných procesech jako jsou třeba porady.

5. Chtějte zpětnou vazbu

Během zaučování byste se měli s každým nováčkem několikrát sejít a probrat jeho dojmy z nové práce, prostředí i kolegů. Ptejte se, z čeho je nadšený, co mu naopak vadí nebo v čem si přijde slabší. Podle toho nabídněte další pomoc nebo řešení.

Díky kvalitnímu školícímu procesu budete mít na konci zkušební doby sebevědomé a spokojené zaměstnance, kteří u vás budou chtít zůstat. A kteří si budou moci naplno vychutnat další zaměstnanecké benefity.

Back to the article list