spoluprace-wellbeing_864x540px_2
Hedepy | důvěra | firemní kultura | komunikace | psychologie bezpečí | tým

Co je psychologické bezpečí a jak ho ve firmě vytvořit?

17. 6. 2024

Co je psychologické bezpečí

Pokud ve firmě vládne psychologické bezpečí, lidi se ptají, debatují, sdílejí své nápady a nebojí se přiměřeně riskovat. Vědí totiž, že za to nesklidí posměch a za případné chyby je nikdo nebude trestat. Neznamená to, že jsme na sebe v týmu stále pozitivní, ale že otevřeně komunikujeme třeba i o nepříjemných tématech.

Jestli vašim poradám vládne jen pár hlasů, mluví hlavně manažer, nikdo nic nerozporuje a prostor pro dotazy zůstává nevyužitý, je čas zpozornět.

„Psychologické bezpečí je přesvědčení, že člověk může vyslovit myšlenky, pochyby, otázky a zveřejnit svoje chyby, aniž by za to byl potrestán nebo ponížen“.

-Amy C. Edmondson

Proč je psychologické bezpečí důležité

Bezpečí je jednou z našich základních potřeb a klíčovou součástí duševní pohody. V kontextu firmy úzce souvisí s potřebou uznání a sounáležitosti, kterou v sobě máme zakořeněnou. Pokud ve firmě není bezpečné prostředí, lidé se vyhýbají neznámým a ohrožujícím situacím, aby neriskovali svou pozici v týmu a nebyli za svůj názor nebo chybu odsouzeni.

To ale znamená, že nemůžou růst, měnit věci k lepšímu a v konečném důsledku se nemůže zlepšovat ani firma. Kde je strach z chyb, přichází totiž stagnace. Klesá produktivita a spokojenost a zvyšuje se naopak stres a fluktuace zaměstnanců.

„Psychologické bezpečí je zcela zásadní pro terapeutický vztah. Když se klient uvolní, může být autentický a zcela sám sebou, dokáže se napojit sám na sebe a své potřeby, nebojí se nahlédnout i na své temné stránky a čelit svým obavám. Bezpečné prostředí ve firmě vytváří příležitost pro změnu a růst, kde může člověk využít svůj potenciál a nebojí se dělat chyby – což je zcela přirozenou součástí procesu učení. Zatímco psychologické nebezpečí udržuje poměrně rigidní a neměnný systém, kde se prosadí jen ti silnější a odolnější, ale chybí zde prostor pro nápady, kreativitu a sdílení.“

-Barbara Kašparovská, psychoterapeutka

7 znaků, že ve vaší firmě vládne nízké psychologické bezpečí

Může to vypadat, jako že vše funguje. Zdání ale klame. Pokud v týmu pozorujete některé z těchto situací, je to signál nízkého psychologického bezpečí.

  1. Na poradách nikdo neklade moc otázek.
  2. O problematických tématech se téměř nemluví. Všichni se nepříjemným rozhovorům chtějí vyhnout.
  3. Členové v týmu nedostávají pravidelně zpětnou vazbu a ani ji nevyžadují.
  4. Když se stane chyba, lidé ji skrývají nebo obviňují ostatní.
  5. Není zvykem žádat někoho o pomoc. Každý si musí nějak poradit.
  6. Vypadá to, že se v týmu všichni shodnou a sdílejí stejný názor.
  7. Členové týmu se vzájemně vnímají jako konkurence.

Důsledky nízkého psychologického bezpečí si pak zaměstnanci nezřídka berou s sebou do terapie. Terapeuti z Hedepy se tak u klientů setkávají s typickými výroky jako:

„Nemůžu si říct o zkrácený úvazek kvůli dětem, kolegyně by se na mě dívaly skrz prsty.“

„Mám pocit, že mě na poradě přehlížejí, že na mém názoru nezáleží.“

„Stojíme tam každé ráno vyrovnaní v řadě jak na odstřel.“

pochvala-oceneni-prace_864x540px (1)

Budovat psychologické bezpečí se firmě vyplatí

Na první pohled to tak možná nevypadá, ale z duševní pohody zaměstnanců ve výsledku těží celá firma. Podle dat Hedepy ve firmách s psychologickým bezpečím panuje:

  • o 74 % nižší míra stresu
  • o polovinu vyšší produktivita
  • o 76 % vyšší míra angažovanosti
  • o 56 % vyšší míra ochoty spolupracovat
  • o 27 % nižší míra fluktuace

Kromě toho budete mít jako zaměstnavatel lepší pověst, čímž podpoříte sílu employer brandingu.

Jak psychologické bezpečí ve firmě vytvořit

Už víte, že je na čem pracovat, ale netušíte, kde začít? Pro vytvoření psychologického bezpečí je důležité zaměřit se na čtyři oblasti:

  • Firemní hodnoty – sdílené firemní hodnoty dávají vašemu týmu společný smysl a směr (vizi). Pokud nikdo neví, kam vlastně kráčí, vzniká zmatek a nedorozumění.
  • Firemní kultura – propisují se firemní hodnoty do každodenního fungování firmy? Panuje u vás přátelská otevřená atmosféra? Zásadní je i osobnost zakladatele, který by měl jít příkladem.
  • Komunikace – nikdo by se neměl bát říct nahlas svůj názor, sdílet odvážný nápad nebo dát zpětnou vazbu. Komunikujte s týmem otevřeně a taky transparentně. To znamená mimo jiné bavit se o tom, co se ve firmě děje. I když to není vždy pozitivní.
  • Prostředí důvěry – dejte týmu najevo, že mu důvěřujete. Lidi by neměli mít pocit, že jim někdo pořád stojí za zády a kontroluje každý jejich krok. Tím budujete i zodpovědnost.

Jak takové prostředí zdravé komunikace a důvěry vytvořit? Tady je několik konkrétních tipů:

  • Buďte autentičtí, a to hned od začátku.
  • Reagujte spontánně, nemějte vždy naučenou odpověď.
  • Využívejte potenciál svých talentů.
  • Pracujte na zodpovědnosti, a to jak u vedení, tak členů týmu.
  • Bavte se o chybách a nezametejte problémy pod koberec.
  • Zapojte všechny členy týmu do rozhodování, zajímejte se o jejich názor.
  • Dejte týmu prostor být součástí plánování.
  • Upozorňujte na věci, se kterými nesouhlasíte.
  • Bavte se i o tom, čeho se bojíte.

Podpořit psychologické bezpečí a vztah vašeho týmu k firmě můžete i hrazenou online terapií v rámci firemních benefitů. Hedepy skrze terapie pomáhá k větší psychické pohodě už více než 20 000 zaměstnanců v 60 firmách.

Autor Peter Hupka